Museum Security Network

Schilderij Portinari gestolen uit museum Brazilië / commentaar Ton Cremers: hadden camera’s deze diefstal kunnen voorkomen?

Schilderij Portinari gestolen uit museum Brazilië

(Novum/AP) – Dieven hebben uit het museum voor eigentijdse kunst in de Braziliaanse stad Olinda een schilderij gestolen van Candido Portinari, een van Braziliës bekendste schilders. Volgens de politie is het kunstwerk uit 1959, ‘O Enterro’ of ‘De Begrafenis’, ruim 660 duizend euro waard.
Bewakers merkten woensdag dat het schilderij uit het museum was verdwenen. De politie liet donderdag weten nog geen verdachten te hebben.
In het museum, dat niet over bewakingscamera’s beschikt, hangen zo’n vierduizend werken, waaronder zeven van Portinari;

commentaar:

Schilderij Portinari gestolen uit museum Brazilië / hadden camera’s deze diefstal kunnen voorkomen?

Cameraobservatie dient drie doelen:
1. preventie

2. reconstructie

3. life observatie

1. Musea verkeren in de uniek nadelige positie dat dieven vooraf en inpandig alle tijd hebben hun doelwit te verkennen. Geen verstandige eigenaar van kostbare goederen zou die kans bieden, maar musea moeten nu eenmaal. Dat hoort bij de museale missie. De aanwezigheid van camera’s schrikt af. In combinatie met camera’s in het museum gaat veel preventie uit van een zogenaamde identificatie-opstelling bij de entree van het museum. Hiermee wordt een camera-monitor combinatie bedoeld waarbij binnenkomende bezoekers duidelijk het eigen portret zien. Ideaal is wanneer tijd en datum ook in beeld zijn. De portretten moeten digitaal opgeslagen worden en voldoende lang bewaard. Hoe lang zal ik hier niet verder op in gaan, anders dan dat tussen het moment van verkennen en de criminele tenuitvoerlegging geen maanden zullen verstrijken.
2. Dankzij de digitaal opgenomen camerabeelden is het mogelijk incidenten te reconstrueren en zelfs een signalement te pakken te krijgen van de dader.
3. Life observatie: dit functioneert alleen goed indien gekoppeld aan alarmen. Niemand houdt het vol langdurig naar camerabeelden te kijken. Vaak zie je monitors met een batterij aan camerabeelden. Ziet er imponerend uit, maar heeft een beperkt nut. Mijn voorkeur gaat uit naar zo weinig mogelijk beelden, maar indien nodig de juiste/gewenste beelden. Dat kan wanneer de camerabeelden automatisch gekoppeld zijn aan alarmen. Dat kan zijn aan alarmen uit de gebouwbeveiliging zoals op 24/7 gesignaleerde in- en uitgangen, ramen en ruimtes die niet continu toegankelijk zijn zoals depots, of als de cameraobservatie gekoppeld is aan objectsignalering (alarmen bevestigd aan individuele museumobjecten).

Er bestaan geen beveiligingstechnieken die het daderpotentieel naar nul brengen. Wat je ook doet, er zal altijd iemand zijn die het toch probeert. Iedere beveiligingsmaatregel die je neemt zal het aantal potentiële daders doen verminderen.

Hadden camera’s die diefstal in Brazilië kunnen voorkomen? Geen idee. Misschien wel…

Ton Cremers

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: