Museum Security Network

In 1987 gestolen Matisse teruggevonden

In 1987 werd een schilderij van Matisse, “Le Jardin”, gestolen uit het Stockholmse museum voor moderne kunst. Na ruim 25 jaar dook het schilderij weer op bij een Engelse kunsthandelaar die het in opdracht van een Pool moest verkopen. De Poolse aanbieder zou het schilderij al sinds 1990 in zijn bezit hebben. De handelaar liet het schilderij ‘onderzoeken’ door het Art Loss Register waar bleek dat het om een gestolen stuk ging.

Zo ver zo goed: het schilderij zal na wat juridische formaliteiten terugkeren naar het Moderne Museet in Stockholm. Met deze uitkomst moeten wij met ons allen, ook ik, tevreden zijn.

Er is een kanttekening..

Na diefstallen van beroemde meesters uit musea hoor je altijd weer museumdirecteuren verklaren dat de dieven er geen kant mee uit kunnen. Dat ben ik met ze eens, ook al weten we het niet zeker, want  die diefstallen vinden steeds weer plaats.

In het verlengde van dat ‘ze kunnen er niets mee’ hoor je: ‘uiteindelijk keren gestolen schilderijen weer terug’. Dat is helaas slechts af en toe waar. Mij bekruipt bij ze-komen-uiteindelijk-allemaal-weer-terug verklaringen een zorglijk gevoel. Het klinkt als een excuus geen extra aandacht te besteden aan de beveiliging. Wanneer je dan ook nog mag horen dat we ‘van onze musea geen forten kunnen maken’ lijkt de motivatie preventieve actie te nemen helemaal zoek.

Van gestolen schilderijen komt slechts een beperkt aantal terug. Ik kan niet in de toekomst kijken, maar op de terugkeer van alle schilderijen ben ik niet gerust. Berichten over teruggevonden schilderijen zijn een witte raaf tussen alle berichten over diefstallen. Er is geen gelijke tred.

Musea als forten? Ik ken ze niet.

Al die relativerende verklaringen getuigen van een amateuristisch risicobesef en daarmee risicobeheer. Veel van de diefstallen uit musea, in Nederland en elders, hadden voorkomen kunnen worden. Daar is een andere houding bij nodig dan die van sitting duck.

Ton Cremers

Leave a Reply

%d bloggers like this: