Museum Security Network

'Museumdirecteuren beetje bang maken, dat is mijn taak'

INTERVIEW | NIELS MARKUS − 04/01/13, 00:00

http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/3372000/2013/01/04/Museumdirecteuren-beetje-bang-maken-dat-is-mijn-taak.dhtml

Veiligheidsadviseur Ton Cremers, dé specialist voor alle musea, wereldwijd

Op 16 oktober, vanaf zijn eerste interview met EenVandaag, leek het bijna of Nederland maar één beveiligingsexpert had. Nadat zeven topstukken uit de Rotterdamse Kunsthal waren gestolen, verscheen Ton Cremers in bijna alle kranten en actualiteitenprogramma’s, tot in de Russische pers. Het vroegere hoofd beveiliging van het Rijksmuseum bleek mediageniek. En niet bang zijn mening te geven.

De media kwamen naar hem toe en niet andersom, benadrukt Cremers. “Dat komt denk ik omdat ik als enige Nederlander volledig zelfstandig dit beroep uitoefen, wereldwijd. En ik adviseer alleen musea, geen benzinestations.”

Zijn werk en mediaoptredens doet Cremers uit idealisme, zo zegt hij. “Het delen van die informatie kost mij hooguit klanten, maar ik kies er heel bewust voor. Ik ben bijna 65, mijn kerntaak is dat museumdirecteuren een beetje bang worden van die Cremers. Dat ze hun beveiliging in de gaten houden, omdat het fout kan gaan.”

Zoals in de Kunsthal. Aanvankelijk was de Rotterdammer mild over dat museum, maar zijn toon werd al snel kritischer. “Over het algemeen bescherm ik musea. Ik eet ook uit die ruif. Maar Kunsthaldirecteur Emily Ansenk begon ineens te blaten over ‘state of the art beveiliging’. Terwijl de beveiliging een bende was, anders neem je in twee minuten geen zeven schilderijen mee. Als ik had volgehouden dat het in orde was, had ik mezelf volslagen belachelijk gemaakt in het beveiligingswereldje.”

Cremers noemt Ansenk een ‘blufmanager’. “Wat is dat überhaupt, state of the art? Een uur nadat ze in Nederland arriveerde voor de persconferentie zei ze dat de inbraak in de museumwereld was ingeslagen als een bom. Knap hoor, zo’n onderzoek binnen een uur.”

Later bracht de Kunsthal zelf naar buiten dat de deuren zich ontsloten door het alarmsysteem. Een systeemfout: de deuren horen open te gaan bij het brandalarm, niet bij inbraak. Het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam trok volgens Cremers in 2009 al aan de bel toen een ingenieursbureau vaststelde dat de buitendeuren niet in orde waren. “Die aanbevelingen lijken onvoldoende te zijn opgevolgd.” Na de roof nam één museum contact met Cremers op. Voor inbraakwerende compartimenten, zodat inbrekers niet door het hele museum kunnen lopen, wat in de Kunsthal gebeurde. De Kunsthal kwam niet naar hem toe, maar hij zou adviseren rolluiken aan te schaffen. “Ik ken geen enkel museum waar je vanaf de straat schilderijen van tientallen miljoenen euro’s ziet hangen. De eerste de beste juwelier heeft rolluiken. Om de etalage te zien kun je daar wel doorheen kijken. Het ziet er niet gek uit, iedereen zal begrijpen dat je het doet. Het Rijksmuseum heeft ook rolluiken.”

Hoe staat de beveiliging er daar eigenlijk voor; bij zijn oude werkgever, die in april heropent? “De Nachtwacht zal nooit gestolen worden.” Lachend: “Alleen al omdat die niet te versjouwen is.” Volgens Cremers is het onverstandig überhaupt te proberen in te breken in het Rijks: “In mijn tijd was het al een vesting. De beveiliging is bouwkundig heel solide, met de meest recente elektronische middelen.”

Cremers kan alleen maar hopen dat de familie Cordia, die de zeven werken aan de Kunsthal uitleende, de buit ooit terugkrijgt. “Slechts vijf tot tien procent van de kunstroven wordt opgelost.” Eind oktober kreeg Cremers een tip van een buitenlands politiekorps dat de roof mogelijk verband houdt met een cocaïnevangst in de Antwerpse haven, waarna hij verhoord werd door de Nederlandse politie. Dat veel kunstroven niet worden opgelost, wijt hij aan de politie zelf: “Er is geen overleg tussen die politiekorpsen. Ze willen allemaal met de eer strijken.”

Toch vindt hij de verhalen over drugshandel ongeloofwaardig. “Wat moet een Colombiaanse drugsbaron met onverkoopbare schilderijen?” Toen laatst zilverwerk werd gestolen uit Huis Doorn dacht Cremers nog dat dat misschien opnieuw de Kunsthaldieven waren. “Ik hoor nu veel over bendes uit Servië, maar voor hetzelfde geld zit een dronken idioot uit dezelfde stad erachter.”

++++++++++
Ton Cremers
+31624224620
http://www.linkedin.com/in/toncremers
https://groups.google.com/group/museum_security_network
http://www.museum-security.orgStolen Egyptian Ka Nefer Nefer Mask in Saint Louis Art Museum<http://tinyurl.com/7r6kosa>
++++++++++++++++++++++++++++

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: