Museum Security Network

MAERTEN SOOLMANS EN OOPJEN COPPIT tegenover Isaac Abrahamsz Massa en Beatrix van der Laen?

Hoewel MAERTEN SOOLMANS EN OOPJEN COPPIT door Wim Pijbes in zijn queeste naar particulier geld op demagogische wijze de broer en zus van De Nachtwacht genoemd werden, zullen ze toch niet links en rechts van die Nachtwacht getoond worden. Nee, Pijbes denkt eerder aan een plek op de eregalerij van het Rijksmuseum, bijvoorbeeld tegenover het dubbelportret door Frans Hals van Isaac Abrahamsz Massa en Beatrix van der Laen. Dat lijkt mij geen goede keuze…wel voor Frans Hals, maar zeker niet voor Rembrandt en helemaal niet om deze veel te dure aankoop van beide schilderijen te rechtvaardigen. De portretten van Soolmans en Coppit kunnen niet in de schaduw staan van het prachtige dubbelportret door Frans Hals. Let wel: hier spreekt de enthousiaste museumbezoeker met meer dan 50 jaar ‘ervaring’, en niet een kunsthistoricus. Overigens: als het gaat om subjectieve beleving van kunst zijn we volgens mij allemaal even professoneel/amateuristisch.

Het dubbelportret van Massa en van der Laen is een feest aan 17de eeuwse goedgeluimde uitbundigheid waartegenover die beide chagrijnige portretten van Soolmans en Coppit deprimerend symboliseren dat stampvoetend ‘eigen cultuur eerst’ niet altijd leidt tot verstandige aankopen.

Wat ik denk over dat tenenkrommende ‘Rembrandts komen thuis’ gedoe was enkele dagen geleden al te lezen op: http://www.columns-ton-cremers.nl/rembrandt-maerten-soolmans-en-oopjen-coppit-symbool-van-nationalisme/

Portret van een stel, waarschijnlijk Isaac Abrahamsz Massa en Beatrix van der Laen, Frans Hals, ca. 1622

Portret van een stel, waarschijnlijk Isaac Abrahamsz Massa en Beatrix van der Laen, Frans Hals, ca. 1622

 

 

Ton Cremers

toncremers@gmail.com

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.