Museum Security Network

DE KUNSTHAL – WILLEN WE DE DADERS, OF DE SCHILDERIJEN?

De Kunsthal – willen we de daders, of de schilderijen?

13/03/2013 – 12:53

De vermoedelijke daders van de inbraak en diefstal uit De Kunsthal, 15 oktober 2012, zullen in Roemenië worden berecht, met uitzondering van de 19jarige Roemeense die in Nederland is aangehouden.

De drie Roemenen die in hun vaderland worden berecht werden daar gearresteerd in het kader van een lopend onderzoek in een andere zaak. Hun mogelijke betrokkenheid bij De Kunsthal was een ‘bijvangst’ die uiteindelijk lijkt uit te draaien op een hoofdzaak.

Dat kan weleens een nadeel blijken. Door hun vroegtijdige arrestatie, niet gericht op de kunstdiefstal, is het niet uitgesloten dat de schilderijen, als belastend bewijsmateriaal, voorgoed verloren zijn. Er zijn nu al geruchten dat enkele van de schilderijen door de moeder van een van de daders vernietigd zijn. Het zou niet de eerst keer zijn dat een ‘goedwillende’ moeder haar criminele zoon probeert te beschermen. Toen een tiental jaren geleden de Elzasser Stephane Breitwieser in Zwitserland op heterdaad werd betrapt bij de diefstal in een museum, vernietigde zijn moeder de uit vele musea gestolen schilderijen die hij thuis in zijn museumkamer bewaarde en gooide geroofde zilveren voorwerpen en beelden in een rivier.

Zal dit ook het vernietigingsscenario zijn in Roemenië?

Wanneer deze Roemenen via samenwerking tussen de Roemeense en Rotterdamse politie vanaf het begin alleen als verdachten van de kunstroof waren aangemerkt, zouden ze mogelijk nog steeds niet zijn gearresteerd omdat terugkeer van de schilderijen prioriteit had gehad. De inschakeling van specialisten zoals Richard Ellis (voormalig Scotland Yard) of Robert Wittman (voormalig FBI) had de kans op terugvinden van de schilderijen vergroot. Hoe pijnlijk ook, de Rotterdamse noch de Roemeense politie heeft enige ervaring met kunstdiefstallen en richtte zich op de arrestatie van verdachten. Dat is nu eenmaal een politieprioriteit: vangen van boeven. Die prioriteit, met boeven vangen scoren dienders, verkleint de kans op terugkeer van de schilderijen.

Want, hoe lopen die verhoren van de verdachten? Je kunt je voorstellen dat grote druk wordt uitgeoefend op deze mannen; ze krijgen te horen dat de te verwachten straf alleen maar groter wordt wanneer de verblijfplaats van de schilderijen niet wordt prijs gegeven. Het bewijsmateriaal tegen hun lijkt aanzienlijk, dus het enige wisselgeld dat ze hebben tegenover de officier van justitie en straks de rechter is meehelpen aan het vinden van de schilderijen. Dat moeten ze dan wel kunnen. Mijn vrees neemt met de dag toe dat ze dat wisselgeld niet meer hebben omdat alle schilderijen vernietigd zijn.

Ik duim dat mijn vermoedens niet uit komen, maar ik vrees het ergste…

Ton Cremers

Leave a Reply

%d bloggers like this: