Museum Security Network

Daar is ie weer: de geheimzinnige verzamelaar van gestolen kunst

Daar is ie weer: de geheimzinnige verzamelaar van gestolen kunst

23/11/2015 – 09:52

Ja hoor, daar is ie weer: de geheimzinnige privé-verzamelaar die gestolen kunst verzamelt. Bestaat deze privé-verzamelaar dan niet? Wie zal het zeggen. Echter, nog nooit, nog nooit, werd gestolen kunst teruggevonden bij een privé-verzamelaar die de kunst op bestelling liet stelen.

Het is over het algemeen tamelijk moeilijk aan te tonen dat iets niet bestaat. Voorbeelden van die privé-verzamelaar hebben we echter niet.

Toch duikt hij iedere keer weer na een diefstal van beroemde werken op in verklaringen door kunsthistorici, politiefunctionarissen of lokale notabelen.

Zo lang die geheimzinnige verzamelaar niet gevonden is, ga ik er van uit dat hij niet bestaat. Het is namelijk niet logisch om diefstal van kunst te bestellen. Je komt dan als verzamelaar terecht in een circuit van criminaliteit en afpersing.

Waarom wordt kunst, en dan met name kunst van beroemde meesters, gekocht? Ik durf de stelling aan dat esthetisch genot niet boven aan de lijst van motieven staat. Er zal bij beroemde, kostbare meesters eerder sprake ziujn van belegging en status.

Beleggen in gestolen kunst ligt niet voor de hand omdat die belegging door onverkoopbaarheid niet tot rendement kan leiden. Status verkrijg je via beroemde kunstwerken door die kustwerken, eventueel als ‘anonieme verzamelaar’ aan musea uit te lenen, of doordat binnen het wereldje geweten wordt dat je de eigenaar bent van die gewilde prachtwerken.

Gestolen werken kan je alleen in het geniep bezitten, dus van enige verhoging van status is geen sprake.

Bovendien: stel dat de criminelen die zo vriendelijk waren voor jou, tegen betaling, op dievenpad te gaan zich na enige tijd bij jou thuis melden en de kunst van je stelen. Ga je dan de politie bellen? Niet dus.

Dat die kwaadaardige privé-verzamelaar niet zou bestaan, kan ik niet aantonen, maar er is geen enkele logica die het vermoeden van zijn bestaan onderbouwt.

Grote kunstroof in Verona: zeventien schilderijen gestolen

 (xxxxx)

(xxxxxxx)

Rest de vraag wat de dieven met zulke beroemde werken van plan zijn. Verkopen op de reguliere kunstmarkt is geen optie. Daar zijn de stukken te beroemd voor. De diefstal, speculeert burgemeester Flavio Tosi in dagblad La Repubblica, kan hebben plaatsgevonden in opdracht van een privé-verzamelaar. (xxxxx)

Source: Grote kunstroof in Verona: zeventien schilderijen gestolen | Beeldende Kunst | de Volkskrant

Bron: Museumbeveiliging, Ton Cremers » Blog Archive » Daar is ie weer: de geheimzinnige verzamelaar van gestolen kunst

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: